Habszivacs Szemle

A gonosz kritikus

Elfogy a levegő, 2023 – kritika
Moldovai Katalin filmje

Ússzék ár ellen, mondja Mr. Keeting a Holt Költők Társasága című filmben Knox Overstreet-nek, amikor szembe megy a többiekkel egy testgyakorlaton. Az Elfogy a levegőben egy középiskolai tanár csinálja ugyanezt, ár ellen úszik, aminek a lényege a következményekben rejtőzik, amit a nézők majd bátorságnak definiálnak. 

A filmek néha olyanok mint a könyvek, nem történetekről szólnak, hanem két-három dolog találkozásáról, ami beindít egy folyamatot. Most egy újsághírből lett film, a többit a korszellem adta hozzá, és pár aktuálpolitikai esemény. Bauch Ana (Krasznahorkai Ágnes) középiskolai tanár magyarórán Arthur Rimbaud költészetét tanítva, a Teljes napfogyatkozás (1995) című filmet ajánlja, ami Rimbaud Paul Verlaine költővel való szexuális- és bántalmazó kapcsolatát ábrázolja.

large_elfogyalevego3.jpeg

Krasznahorkai Ágnes alakítja Ana-t

Nézőként érezzük, ez necces lesz, ez nem a budapesti Alternatív Közgazdasági Gimnázium a III. kerületből, hanem egy átlagos erdélyi középiskola. Ezt a filmet majd meg kell beszélni, el kell magyarázni, hogy integrálható legyen Arthur Rimbaud költészetébe. 

Ana karaktere biztosíték rá, nem a szenzációhajhászás miatt ajánlotta, hanem mert valami többet akar mutatni a diákjainak, mint a tananyag. Rimbaud annyi idős, mint a diákok, és egy film rendkívül alkalmas lehet határsértő narratívák bemutatására, mivel az irodalom így vagy úgy, de mindig határsértésekről szól, és a megismerés egyik formája.

elfogy-a-levego.jpg

Jelenet a filmből

Az egyik diák – Viktor (Sándor Soma) – apja (Bölönyi Zsolt) azonban veszélyesnek tartja a tanár viselkedését, és feljelenti az igazgatónál (Skovrán Tünde). Innen kumulálódnak az események. 

Az Elfogy a levegő roppant szelíden ábrázolja a rettenetet, a levegő lassú kipumpálását a rendszerből, a csontokból, az életből. Mindenki a rendszer része, ha hagyja, hogy a semmi kiabáljon, és segít fokról fokra berendezni a sivatagot.

700.jpg

Jelenet a filmből

Lassú, alamuszi folyamatként természetes módon lesz minden steril, középszerű, kicsinyes és korlátozott, ami élő, burjánzó és ellentmondásos is lehetne, ha hagynánk, de a torz és szikár rendpártiság mindig fél mindentől, ami szabálytalan, kiszámíthatatlan és kontrollálhatatlan.

Nem kell ehhez gimnáziumi igazgatónak vagy szülőnek lenni. Elég füvet kaszálni, elvenni a méhecskék elől az élelmet, elég fehér murvával felszórni a kerteket, kivágni a fákat, és támogatni a modern kapitalizmus fogyasztói őrületét. Mi magunk pumpáljuk ki az életet a világból.

A levegő, mint filmes metafora többjelentésű, egybe van mosva egyrészt az egyéni ellehetetlenülés, az elfogy a levegő valaki körül narratívájával, a biofil etika óhajtásával – igen, az is biofil etika, ha nem fűnyírózom le valaki munkáját és szakértelmét saját nekrofil hajlamaim miatt. Másrészt a levegő az általános szabadság képzete, és már József Attila is tudta. 

Az oktatás konzervativizmusa azért minden korban kitermelte a maga tanáróriásait, nagy formátumú pálya elindító példaképeit, nagy egyéniségeit, és egyszerűen az van, hogy ütésállónak kell lenni, mert mindig kisebbségben lesznek a bátor, szabad, autonóm és jó szándékú emberek, és mindig lesznek, akik főfoglalkozásban nyirbálják mások szabadságát.

elfogy-a-levego-without-air-2023-kep-14052.jpg

Bauch Ana tanárnő az etikai bizottság előtt 

A történet lineáris, különösebb csavarok nélküli, tele van fáradt arcú, esztétizálatlan férfiakkal és nőkkel. Az esztétizálatlanságnak jelentése van, olyan valóságreferencia, ami a szerzői filmek sajátja.

Siralmasan átlagos benne mindenki, az embernek Woody Allen egyik filmje jut eszébe, ahol Allen karaktere éppen azt magyarázza az unokahúgának, hogy a tanárok öltözékéből az életükre lehet következtetni, ezért semmit nem szabad elhinni nekik. 

Bauch Ana karaktere is kétségbe ejtően átlagos és szürke, fantáziátlan outfitjei – kivéve a földet söprő fehér lenvászon nadrágját – éppen nem azt erősítik, hogy lehengerlően kreatív ember, persze a maga módján igyekszik, és nagyon tisztességes. De ennek a biofil embernek nem látjuk a hátországát vezérlő egyéb etikáit, a magánéletében is roppant unalmasnak tűnik.

De hát akkor ő egy ilyen ember, nem kell mindig romantikusan rebellis és agilis szereplőt társítani a bátorsághoz, mert néha a semmi különös álruháját ölti magára.

A visszafogott Bauch Ana senkit nem minősít, senkivel nincs konfliktusa, de olyan dialógusok sincsenek, amelyek közelebb hoznák a személyét, a film tárgyilagos, távolságtartó nézőpontból ábrázolja. A film vizuális retorikája a nürnbergi per kamerák és tömeg nélküli látványát idézi, amikor a tárgyalótermi jelenetre összpontosít. 

Krasznahorkai Ágnes eszköztelen játéka Moldovai Katalin elsőfilmes rendező keze alatt szemmel láthatólag nem a method acting módszerét képviseli, hanem a magyar szerzői filmek stílusát, hangja azonban nem veti le magáról a klasszikus színészi beszéd hagyományát sem, teljesen hihető, ő az a magyartanárnő, akit egy idióta szülő csesztet. 5/4

Elfogy a levegő, 2023 Moldovai Ágnes

 

A bejegyzés trackback címe:

https://habszivacsszemle.blog.hu/api/trackback/id/tr2318319183

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Habszivacs Szemle

Több, mint kritika

Friss topikok

  • Puller István: Sosem szabad pusztán a címre alapozott prekoncepciókkal élnünk, mert bizonyos alkotások esetében s... (2025.02.25. 15:35) The Brutalist (A brutalista), 2024 – kritika
  • gigabursch: 100 mrd légy nem tévedhet! Egyen mindenki tehénszart! A zenéje a zenétől messze áll. Fridi meg ol... (2024.05.27. 16:07) Azahriah 2.0 – Friderikusz Podcast
  • MrsCamelot: A cikk vicces, bár azért inkább hülyeség. Ez egy nyaraló. És abból nagyon izgalmas. Pont úgy van k... (2023.10.24. 09:41) A felfedezés kiváltság – enteriőrkritika
  • ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Nagy baromság volt ez a beszélgetés. Puzsér láthatóan össze-vissza beszélt pár ügyet leszámítva. (2023.05.15. 13:49) A felkérdezés napja
  • Sztravinszka: Nagyon jó írás. Sokáig nem tudtam magam rávenni, hogy megnézzem a filmet, mert éreztem, hogy elemi... (2022.08.13. 09:18) The Tinder Svindler, 2022 – kritika

Címkék

Abbas Kiarostami (1) Ábris és az azúrkék patkány (1) Ahol a folyami rákok énekelnek (1) American Fiction (1) Anora (1) Árulók. Gyilkosság a kastélyban (1) Árulók – Gyilkosság a kastélyban (1) Ásatás 2021 (1) Azahriah (1) Az almafa virága 2023 (1) Az év novellái 2023 (1) Az év novellái 2024 (1) A brutalista (1) A felfedezés kiváltság (1) A látogatás (Speak No Devil) (1) A lepel (The Veil) (1) A nagy Gatsby (1) A nomádok földje (1) A renitens (1) A szenvedély íze (1) A tökéletes pár (1) Babygirl (Jókislány) (1) Bakács Tibor (1) Bartók Imre (1) Bergman szigete (1) Beszélgetéskritika (1) Black Rabbit (1) Bozó Szabolcs (1) Cabin Pressure (1) Caught Stealing (1) Celine Song (1) Cementkert 1993 (1) Christian Bale (1) Csajok (Girls) (1) Csernus Imre (1) Csernus vs. Molnár Áron (1) Darren Aronovsky (1) Direkt terápia (1) Disclaimer (Cáfolat) (1) Edgar Allan Poe (1) Egy szobalány vallomása (1) Egy zuhanás anatómiája (1) Elfogy a levegő (1) Enteriőrkritika (3) Érdekvédelmi terület/ The Zone of Interest (1) Eretnek (1) Erőss Zsolt (1) És egyszer csak.. (1) Étteremkritika (1) Fábián Marcell és a táncoló halál (1) Fatal Attraction (1) Fehér zaj (1) Fekete nyúl (1) Fekete pont (1) Feldmár András (1) Filmkritika (37) Fliegauf Gergely (1) Frici és Aranka (1) Friderikusz Podcast (1) Futni mentem (1) Gerencsér-Szegezdi Gabriella (1) Gulyás Márton (2) gyerekkönyv kritika (1) Hajdu Szabolcs (1) Hallgatlak (2) Hász Róbert (1) Hiányod maga a sötétség (1) Hiteles másolat (1) Ida regénye 2022 (1) Interjú (1) Január 2. (1) Jeanne du Barry (1) Jón Kalman Stefánsson (1) Jótanácsok az élethez (1) Kadarkai Endre (3) Kajdi Csaba (1) Kálmán-nap (1) Kék róka (1) Kék szajkó (Blue Jay) (1) Kemény Lili (1) Kemény Lili Nem (1) Kemény Lili Nem című könyvéről (1) Konklávé (1) Könyvbemutató (1) Könyvkritika (3) Kopogás a kunyhón (1) Kritika (4) Kun Zsuzsa (1) La la Land 2016 (1) Lefkovicsék gyászolnak (1) Lena Dunham (2) Lior Raz (1) Luca Guadagnino (1) M.Night Shyamalan (1) Magasságok és mélységek (1) Magyarázat mindenre (1) Maïwen (1) Materialists (1) Megan Stalter (1) Megsemmisülni (1) Mester Tamás (1) Mia Hansen-Løve (1) Michel Houellebecq (1) Mi az élet értelme? (1) Működő test (1) Műsorkritika (4) Nanny (1) Nimrod Dagan (1) Nőszintén (1) Novella (1) Novellakritika (1) Obsession (1) Off Road (1) Oltalmazó ég (1) OnlyFans (1) Paolo Sorrentino (1) Parádé (1) Parthenopé – Nápoly szépe (1) Partizán (2) Partizán POP (1) Past Lives (1) Pearl 2022 (1) Perfect Days/ Tökéletes napok (1) Philip Roth (1) Podcastkritika (1) Puzsér Róbert (1) Queer (1) Rachel Cusk (1) Rajtakapva (1) Ripley 2024 (1) Rose 2022 (1) Rotem Sela (1) Sávolt Karolina (1) Sean Baker (1) Short story (2) Small Things like These (1) Soma Mamagésa (1) Someone Like You (1) Sorozatkritika (19) Standing Up 2022 (1) Steiner Kristóf (2) Stőhr Gréta (1) Szabó Péter (1) Szentandrássy Hédi (1) Szentesi Éva (1) Szerethető (Elskling) (1) Szex és New York (1) Tár 2022 (1) Tasnádi Péter (1) The Bear 1. évad (1) The Bear 2. évad (1) The Beast in Me (1) The Crowded Room (1) The Darkness (1) The Girlfriend (1) The Idol (1) The Pale Blue Eye (1) The Patient (1) The Tinder svindler 2022 (1) This is Going to Hurt (1) Too Much (1) Ügyvéd a pályán (1) Vészits Andrea (1) Vilmányi Benett (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása