Habszivacs Szemle

A gonosz kritikus

Étteremkritika
Il Primo – Kalocsa

Születésnapot mentünk ünnepelni. Egy kisváros szívében vagyunk, színpad-szerű emelvény a sétáló utca közepén, fel kell kapaszkodni, pár lépcső csak, de azért anyám kezét megfogtam, biztos, ami biztos.

Amikor legutoljára itt jártam egy ismerősömmel, nem indult jól a dolog, leültünk, jó darabig nem kérdezték, mit akarunk, ami engem zavart, mert egy később jövő társasághoz meg azonnal odamentek. Előhozza az emberből azt a késő Kádár-kori mentalitást, amikor Bánfi hajszeszért kígyózott a sor, pedig csak tévéből láttam gyerekkoromban, vagy egy kicsit később. Ott volt jelentősége ki jött előbb, és nem akarom beleképzelni magam annak az embernek a helyébe, aki elől éppen elviszik az utolsó flakont. Ha társadalomtudós lennék, megvizsgálnám, hány feleség állt sorba a férje helyett, és azért írok feleséget, mert akkor nem volt divat a vadházasság, ha együtt akartál élni valakivel, össze kellett házasodni. De az érdekel a legjobban, kinőtt-e a haj, amiért oly sokan álltak sorba?

A kánikula ez este megnyomta a "NOS" gombot, árnyékba húzódott, enyhe szellő járta át a kis teraszt. Anyám hozta a szomszédasszonyt a vacsorapartira, aki annyit segít neki. "Erzsike gyere át, nem tudom felbontani az uborkát." Persze, hogy teljes jogú tagja a csapatnak. Anyám csinos, fehér nadrág, átlátszik a szintén fehér bugyija amikor lehajol, még otthon, de ennyi frivolság belefér. Nyakában az aranyak, amit azért nem fogok majd megkapni, mert "Úgysem hordanád." Sokkal fiatalabbnak látszik a koránál, és amikor egy másik szomszédasszonya negyvenhat éves fia előtt sétálunk majd hazafelé menet, kérdezés nélkül mondja, hogy most töltötte be a tizennyolcat. Mindannyian nevetünk.

kalocsa-il-primo-etterem3.jpg

Il Primo, Kalocsa, Szent István király út 51.

Jön a felszolgáló az étlapot, kapásból letegez. Eddig ötből öt csillag. Szívemnek kedves felütés, az én napomat innentől már semmi sem fogja elrontani, de szakmaiatlan, bár nem oktattam soha pincértanulókat. Az étlap elegáns, nem humorizál, nem hemzseg a fogásoktól. A kalligráfia sem túloz, nem jut eszembe, hogy a tulajdonos nemrég jött haza egy japán körútról, és nem iratkozott be gyorstalpaló kódexíró tanfolyamra sem.

Anyám nem hozta magával a szemüvegét, kénytelen vagyok felolvasni neki az étlapot, ezért is örülök, hogy mértéktartóan rövid. Szerencsére a szomszédasszony tud olvasni, így nem tűnik esti mesének a program eleje. Inkább a köretekről vannak neoavantgárd elképzelések, de mértéktartó ez is, a szilvamártásban vagy a wasabis krumplipürében tényleg nincs semmi rendkívüli. Éreztem, ez a felolvasó est – ismerve a velem ülök szociális-kulturális-kulináris ethoszát – a rántott hús, sült krumpli, saláta szentháromságában fog inkarnálódni, és tényleg, a borjúbécsi mellett döntöttek. Nem tudom, a szomszédasszony választásában mekkora szerepet játszott a ragályutánzás, de nem kell nekem mindig társadalomtudóst alakítani. "Juj, ez nagyon drága", szisszen fel Erzsike, amire azt mondtam – vállalva a közhelyet –, "Egyszer van egy évben születésnap."

Amikor a felszolgáló érdeklődött, mit választottam, megkérdeztem, van-e vegán opció, bár tudtam, hogy nincs. Kedvesen és udvariasan mondta, amit már tudtam, de felajánlott azonnal egy rapid megoldást: grillezett zöldségek, a sült krumplit már én kértem hozzá. Korábbi tapasztalatommal ellentétben igen gyorsan kihozták a két hatalmas rántott szeletet, és a grillezett zöldségeket, roppant csinos sötétbarna mázas edényekben. Amíg ettünk, azon gondolkodtam, hogy az ethosznak, amit anyám és Erzsike képvisel – bár komplex és saját értékű –, mi lehet a közös attribútuma? Amíg azon vitatkoztak, hogy a saláta miből áll – anyám szerint rizsből, Erzsike szerint dehogy abból –, rájöttem, mi a közös nevezőjük. A látás teljes vagy részleges hiánya és a folkrorisztikus viselkedés.

Anyám a fele ételt ette meg, Erzsike az egészet, és örültem, hogy ízlik nekik minden. Amikor bementem fizetni, jobban megnéztem a személyzet ruháját. Tetszik, amikor egyen öltözetet hordanak, letisztultság és tisztelet a vendég és a vendéglátó kultúra iránt. Az is tetszik, amikor nemileg semleges az öltözet, nincsenek tárgyiasítva a női dolgozók, nem csaliként működnek egy olyan közegben, ahol a fiatal lányok szexepiljére van alapozva a bevétel fele, ismerjük a pultosnők munkáját értelmező kulturális antropológiát. Aki ezzel szembe megy, dupla ÁFA megfizetésére kötelezném. Az Il Primo felszolgálói rendben vannak, egyszerű, sötét tónusú öltözék, nem hivalkodó egységfront. Mosolyogva kérdezték, ízlett-e az étel, mosolyogva mondtam, hogy igen. Mondjuk, kétszer ennyi sült krumplit is meg bírtam volna enni, de ez nem az ő hibájuk.  Az egyenruhán vagy a megfelelő öltözeten nem azért rugózok, mert ez fogja megoldni az arab-izraeli konfliktust, hanem, mert a forma fontosabb a tartalomnál. 

Üldögéltünk még egy kicsit. Megelégedettséggel töltött el, hogy idősebbek lepték el a kis színpadot, mintha anyámhoz intéztek volna egy leendő invitálást: "Gyere nyugodtan legközelebb is, nemcsak a húszéveseké a világ." "Legyalogoljuk a kaját". "Úgy érzem, kipukkadok." "Egy hétig nem eszek", mondták hazafelé menet. Minden a legnagyobb rendben. Jobb, már nem is lehetne, gondoltam. Csináltam anyám unokájának fotókat az estről, és soha nem gondoltam volna, hogy egyszer arra kérem majd anyámat, hogy mosolyogjon. Az Il Primo csak azért nem kap öt csillagot, mert legalább egy vegán fogásnak ott lenne a helye az étlapon. 5/4

 

kalocsa-il-primo-etterem3_1.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://habszivacsszemle.blog.hu/api/trackback/id/tr5918468843

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Habszivacs Szemle

Több, mint kritika

Friss topikok

Címkék

Abbas Kiarostami (1) Ahol a folyami rákok énekelnek (1) American Fiction (1) Anora (1) Árulók. Gyilkosság a kastélyban (1) Ásatás 2021 (1) Azahriah (1) Az almafa virága 2023 (1) Az év novellái 2023 (1) Az év novellái 2024 (1) A brutalista (1) A felfedezés kiváltság (1) A látogatás (Speak No Devil) (1) A lepel (The Veil) (1) A nagy Gatsby (1) A nomádok földje (1) A renitens (1) A szenvedély íze (1) A szomszéd szoba (1) A tökéletes pár (1) A viskó (1) Babygirl (Jókislány) (1) Bakács Tibor (1) Bartók Imre (1) Bergman szigete (1) Beszélgetéskritika (1) Birkin táska (1) Bozó Szabolcs (1) Brad Pitt szoknyában (1) Cabin Pressure (1) Caught Stealing (1) Cementkert 1993 (1) Christian Bale (1) Csajok (Girls) (1) Csernus Imre (1) Csernus vs. Molnár Áron (1) Darren Aronovsky (1) Direkt terápia (1) Disclaimer (Cáfolat) (1) Edgar Allan Poe (1) Egy szobalány vallomása (1) Egy zuhanás anatómiája (1) Elfogy a levegő (1) Enteriőrkritika (3) Érdekvédelmi terület/ The Zone of Interest (1) Eretnek (1) Erőss Zsolt (1) És egyszer csak.. (1) Étteremkritika (1) Expats (1) Fábián Marcell és a táncoló halál (1) Fatal Attraction (1) Fehér zaj (1) Fekete pont (1) Feldmár András (1) Filmkritika (39) Fliegauf Gergely (1) Frici és Aranka (1) Friderikusz Podcast (1) Futni mentem (1) Gerencsér-Szegezdi Gabriella (1) Gulyás Márton (2) Hajdu Szabolcs (1) Hallgatlak (2) Hász Róbert (1) Hiányod maga a sötétség (1) Hiteles másolat (1) Hungary For Peace (1) Ida regénye 2022 (1) Interjú (1) Január 2. (1) Jeanne du Barry (1) Jón Kalman Stefánsson (1) Jótanácsok az élethez (1) Kadarkai Endre (2) Kajdi Csaba (1) Kálmán-nap (1) Karc (1) Kék róka (1) Kemény Lili (1) Kemény Lili Nem (1) Kemény Lili Nem című könyvéről (1) Konklávé (1) Könyvbemutató (1) Könyvkritika (5) Kopogás a kunyhón (1) Kritika (3) Kun Zsuzsa (1) La la Land 2016 (1) Lefkovicsék gyászolnak (1) Lena Dunham (2) Lior Raz (1) Luca Guadagnino (1) M.Night Shyamalan (1) Mads Mikkelsen (1) Magasságok és mélységek (1) Magyarázat mindenre (1) Magyar fohász 2023 (1) Maïwen (1) Máshon (1) Megan Stalter (1) Megmenteni bárkit (1) Megsemmisülni (1) Még egy kört mindenkinek (1) Mester Tamás (1) Mia Hansen-Løve (1) Michel Houellebecq (1) Mi az élet értelme? (1) Működő test (1) Müller Péter (1) Műsorkritika (4) Nádas Péter (1) Nanny (1) Nimrod Dagan (1) Novella (1) Novellakritika (1) Obsession (1) Off Road (1) Oltalmazó ég (1) OnlyFans (1) Outfitkritika (3) Paolo Sorrentino (1) Parádé (1) Parthenopé – Nápoly szépe (1) Partizán (2) Partizán POP (1) Past Lives (1) Pearl 2022 (1) Pedro Almodóvar (1) Perfect Days/ Tökéletes napok (1) Podcastkritika (1) Puskás Panni (1) Puzsér Róbert (1) Queer (1) Rachel Cusk (1) Rajtakapva (1) Rémtörténetek (1) Ripley 2024 (1) Rose 2022 (1) Rotem Sela (1) Sávolt Karolina (1) Sean Baker (1) Short story (2) Small Things like These (1) Soma Mamagésa (1) Someone Like You (1) Sorozatkritika (21) Standing Up 2022 (1) Steiner Kristóf (2) Stőhr Gréta (1) Szabó Péter (1) Szentandrássy Hédi (1) Szépségverseny (1) Szerethető (Elskling) (1) Szex és New York (1) Tár 2022 (1) Tasnádi Péter (1) The Bear 1. évad (1) The Bear 2. évad (1) The Crowded Room (1) The Darkness (1) The Girlfriend (1) The Idol (1) The Investigation (1) The Pale Blue Eye (1) The Patient (1) The Tinder svindler 2022 (1) This is Going to Hurt (1) Tisza Kata Szakáll Péter illúziói (1) Too Much (1) Ügyvéd a pályán (1) Velünk véget ér (1) Vilmányi Benett (1) Zenei videókritika (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása