Habszivacs Szemle

A gonosz kritikus

Szentandrássy Hédi a Klubrádióban – kritika

Három stádiumon mentem keresztül, mióta ismerem a Bubik sztorit, ez kábé húsz év. Nekem néha évek kellenek, hogy világosan lássam a felelősségi köröket és a valódi áldozatokat, de ez rengeteg idő. 

Az első gondolatom az volt, hogyhogy ennek a nőnek nem ad szállást senki? Nincs akkora kapcsolati tőkéje, hogy kamatoztatni tudja? Hol van a kapcsolathálója, ami évtizedek alatt alakult ki? A második gondolatom az volt, hogy talán alkohollal kapcsolatos problémái vannak, vagy kiállhatatlan ember, csak mi nézők nem tudjuk. Egyszerűen nem létezik, hogy nincs, aki befogadná. 

Bezzeg, ha fiatal lenne. Csüngenének rajta a férfiak, akik manipulatív módon akarnának közel kerülni hozzá, vagy teljesen nyíltan, és egyből lenne hajlék a feje fölött. Idősebb nőként szarik mindenki a fejére. Már nem állítja fel a far*ukat. A harmadik gondolatom az volt, mennyire nem reflektív saját megélt élményeire, szenteket meg angyalokat emleget, meg az istent, akihez állandóan imádkozik. Nem azt a tanulságot szűri le, hogyha lenne egy szerető Isten, aki ugye mindenható és mindentudó (logikai ellentmondás), az nem hagyná ennyi ima után hetedik éve az utcán. 

Nem azt szűri le, hogy ez a férfi, akiért mindent feladott, tönkretette az életét. Persze, a saját döntése volt. De mi van a saját döntéseink nem választott elvével? Egy férfi – Bubikom –, aki a megismerkedés első perceiben szaknyelven szólva randevú erőszakot követ el, pedig még csak randevújuk sem volt. Rátöri az ajtót a női mosdóban, pedig ezt a transznemű nőkhöz szoktuk rendelni, amikor gendersemleges illemhelyekről van szó. Tőlük szoktuk félteni a nőket. Bubik heteró férfiként tette ezt, és Szentandrássy Hédinek nem az jött le, ez egy erőszakos barom, hanem az jött le, hogy a lelkük összeszállt a vécéig vezető folyosón. Van ebben valami végtelenül szomorú, és egyáltalán nem Szentandrássy a felelős érte. Nem ő a hibás, hanem ez a végtelenül modoros, manipulatív, erőszakos, privilégiumokkal teli férfi, aki semmit sem akart, csak ba*ni egyet. Csak közben besikeredett egy gyerek, és bocsánat, de kizártnak tartom, hogy Bubikom ezt tényleg akarta, ez amolyan utólagos narratíva inkább.

1998. november 7-e van, Bubikom az elszállt kalapját megengedi felemelni azon a bizonyos zebrán. "Csak neked engedem meg", mondja, és ezzel a manipulatív mondattal tönkreteszi egy jobb sorsra érdemes nő életét, aki elhitte, vele valami olyan történt, ami kivételes. Felemelhette a nagy színész kalapját, amihez senki sem érhet. Szentandrássy Hédi eddigi élete magyarázkodással telt, Bubikom ugyanis nős ember, amikor a Kalóztanya kocsmában ráröppent a fiatal és vonzó csajra. Az megvan valakinek, hogy Szentandrássy még szeretett volna táncolni, de Bubikom haza akart menni, mert a reggeli próba szent? Nem ismerték egymást két órája, de már lemondtak miatta egy programot, míg az ő dolgai prioritást élveztek. Bubikom kettős élete amellett, hogy két nőt kefélgetett egyszerre, két nő mosott, vasalt és főzött rá, biztosan nagyon stresszes lehetett. Szegény. 

Transzgenerációs patriarchális traumák kísérik Szentandrássy életét, már az anyukájával is ugyanez történik, megpillantják, azonnal szexualizálják, hozzá akarnak férni, tárgyiasítják. A grófi ivadék és a cigánylány románca. Jézus Mária, mondhatnánk. Az öreg Szentandrássy még töketlenkedik, Bubikomat semmi sem fékezi, ami kell, elveszi, a nők pedig  asszisztálnak. Hédi anyukáját elveszik feleségül, Bubikom ilyet nem csinál, hisz van már neki. 

Kun Zsuzsánál képmutatóbb műsorvezetőt ritkán látni. Álságosak a kérdései, álságosan viszonyul riportalanyához, és szakmai hibákat követ el. Egyáltalán nem érdekli Szentandrássy Hédi, aki szerencsére nem engedi eltéríteni magát. A sztori egyik legérdekesebb eleme, hogyan ismerkedtek meg Bubikkal, és Kun majdnem nem engedi elmondani neki. Szentandrássynak fontosak a csehónevek, ahol összejöttek, Kunban nincs szemernyi érzék, hogy most lélekben egy visszaemlékezési procedúra kellős közepén van beszélgetőpartnere, és a következőt mondja: "Nem érdekes, hogy hívják a helyeket." Nem a beszélgető partnerével azonosul, hanem saját magával. Nem kifejezetten eidetikus alkat, nem tud rácsatlakozni mások érzelmi perspektívájára. Felhozza, milyen szép nő volt Szentandrássy. "Néztem a korabeli képeket", mondja. Mi van? Most eufemisztikusan azt mondod, régen szép volt, ma már nem? Újratraumatizálod egy nőtársadat? 

Szentandrássy Hédiről az jön le – abból, amit láttatni, hallatni engedtek neki –, hogy olyan áldozat, akiben van erő. Ismerős a karaktere, minden csak az önazonosság után jöhet. Ide tartoznak a megfestésre váró angyalkák, tündérek, akik szerinte igenis léteznek. Nem sokat segítettek rajta. Az 5/5 pont egyedül Szentandrássy Hédinek jár.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://habszivacsszemle.blog.hu/api/trackback/id/tr318729792

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Habszivacs Szemle

Több, mint kritika

Friss topikok

  • Puller István: Sosem szabad pusztán a címre alapozott prekoncepciókkal élnünk, mert bizonyos alkotások esetében s... (2025.02.25. 15:35) The Brutalist (A brutalista), 2024 – kritika
  • gigabursch: 100 mrd légy nem tévedhet! Egyen mindenki tehénszart! A zenéje a zenétől messze áll. Fridi meg ol... (2024.05.27. 16:07) Azahriah 2.0 – Friderikusz Podcast
  • MrsCamelot: A cikk vicces, bár azért inkább hülyeség. Ez egy nyaraló. És abból nagyon izgalmas. Pont úgy van k... (2023.10.24. 09:41) A felfedezés kiváltság – enteriőrkritika
  • ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Nagy baromság volt ez a beszélgetés. Puzsér láthatóan össze-vissza beszélt pár ügyet leszámítva. (2023.05.15. 13:49) A felkérdezés napja
  • Sztravinszka: Nagyon jó írás. Sokáig nem tudtam magam rávenni, hogy megnézzem a filmet, mert éreztem, hogy elemi... (2022.08.13. 09:18) The Tinder Svindler, 2022 – kritika

Címkék

Abbas Kiarostami (1) Ábris és az azúrkék patkány (1) Ahol a folyami rákok énekelnek (1) American Fiction (1) Anora (1) Árulók. Gyilkosság a kastélyban (1) Árulók – Gyilkosság a kastélyban (1) Ásatás 2021 (1) Azahriah (1) Az almafa virága 2023 (1) Az év novellái 2023 (1) Az év novellái 2024 (1) A brutalista (1) A felfedezés kiváltság (1) A látogatás (Speak No Devil) (1) A lepel (The Veil) (1) A nagy Gatsby (1) A nomádok földje (1) A renitens (1) A szenvedély íze (1) A tökéletes pár (1) Babygirl (Jókislány) (1) Bakács Tibor (1) Bartók Imre (1) Bergman szigete (1) Beszélgetéskritika (1) Black Rabbit (1) Bozó Szabolcs (1) Cabin Pressure (1) Caught Stealing (1) Celine Song (1) Cementkert 1993 (1) Christian Bale (1) Csajok (Girls) (1) Csernus Imre (1) Csernus vs. Molnár Áron (1) Darren Aronovsky (1) Direkt terápia (1) Disclaimer (Cáfolat) (1) Edgar Allan Poe (1) Egy szobalány vallomása (1) Egy zuhanás anatómiája (1) Elfogy a levegő (1) Enteriőrkritika (3) Érdekvédelmi terület/ The Zone of Interest (1) Eretnek (1) Erőss Zsolt (1) És egyszer csak.. (1) Étteremkritika (1) Fábián Marcell és a táncoló halál (1) Fatal Attraction (1) Fehér zaj (1) Fekete nyúl (1) Fekete pont (1) Feldmár András (1) Filmkritika (37) Fliegauf Gergely (1) Frici és Aranka (1) Friderikusz Podcast (1) Futni mentem (1) Gerencsér-Szegezdi Gabriella (1) Gulyás Márton (2) gyerekkönyv kritika (1) Hajdu Szabolcs (1) Hallgatlak (2) Hász Róbert (1) Hiányod maga a sötétség (1) Hiteles másolat (1) Ida regénye 2022 (1) Interjú (1) Január 2. (1) Jeanne du Barry (1) Jón Kalman Stefánsson (1) Jótanácsok az élethez (1) Kadarkai Endre (3) Kajdi Csaba (1) Kálmán-nap (1) Kék róka (1) Kék szajkó (Blue Jay) (1) Kemény Lili (1) Kemény Lili Nem (1) Kemény Lili Nem című könyvéről (1) Konklávé (1) Könyvbemutató (1) Könyvkritika (3) Kopogás a kunyhón (1) Kritika (4) Kun Zsuzsa (1) La la Land 2016 (1) Lefkovicsék gyászolnak (1) Lena Dunham (2) Lior Raz (1) Luca Guadagnino (1) M.Night Shyamalan (1) Magasságok és mélységek (1) Magyarázat mindenre (1) Maïwen (1) Materialists (1) Megan Stalter (1) Megsemmisülni (1) Mester Tamás (1) Mia Hansen-Løve (1) Michel Houellebecq (1) Mi az élet értelme? (1) Működő test (1) Műsorkritika (4) Nanny (1) Nimrod Dagan (1) Nőszintén (1) Novella (1) Novellakritika (1) Obsession (1) Off Road (1) Oltalmazó ég (1) OnlyFans (1) Paolo Sorrentino (1) Parádé (1) Parthenopé – Nápoly szépe (1) Partizán (2) Partizán POP (1) Past Lives (1) Pearl 2022 (1) Perfect Days/ Tökéletes napok (1) Philip Roth (1) Podcastkritika (1) Puzsér Róbert (1) Queer (1) Rachel Cusk (1) Rajtakapva (1) Ripley 2024 (1) Rose 2022 (1) Rotem Sela (1) Sávolt Karolina (1) Sean Baker (1) Short story (2) Small Things like These (1) Soma Mamagésa (1) Someone Like You (1) Sorozatkritika (19) Standing Up 2022 (1) Steiner Kristóf (2) Stőhr Gréta (1) Szabó Péter (1) Szentandrássy Hédi (1) Szentesi Éva (1) Szerethető (Elskling) (1) Szex és New York (1) Tár 2022 (1) Tasnádi Péter (1) The Bear 1. évad (1) The Bear 2. évad (1) The Beast in Me (1) The Crowded Room (1) The Darkness (1) The Girlfriend (1) The Idol (1) The Pale Blue Eye (1) The Patient (1) The Tinder svindler 2022 (1) This is Going to Hurt (1) Too Much (1) Ügyvéd a pályán (1) Vészits Andrea (1) Vilmányi Benett (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása