A gonosz fotelkritikus

2023. szeptember 02. 10:33 - Csintalan Jozefin

The Bear, 2. évad

Sorozatkritika

Meg kellett néznem, kik alkották ezt a csodát. Kábé nyolc staff writer, akik a legjobb egyetemeken tanulták a drámaírást, fiatal, középkorú, fehér, fekete nők és férfiak. Húsz évvel ezelőtt elképzelhetetlen lett volna. Ma azonban valóság.

Az első évad sem volt semmi, de a másodiknak sikerült túlszárnyalnia. Az alapszitu: Carmy Berzatto-nak (Jeremy Allen White) a Michelin csillagos séfnek vissza kell költöznie Chicagóba, mert bátyja Mickey (Jon Bernthal) meghalt, a helyet viszont tovább kéne vinni. Az is sejthető, hogy utalás történik az amerikai Dél és Chicago összeolvasására, William Faulkner A medve (1959) című kisregénye alapján. A gárda jó részt rokonokból, régi motorosokból áll, akik ahhoz a munkamorálhoz vannak szokva, amit a néhai tulajdonos diktált, zilált, sötét, machinációk, ahol a marhahúsra alapozott bisztró tulajdonképpen csak díszlet egy szenvedélybeteg és erőszakos karakterhez. Itt kell Carmy séfnek rendet vágni.  Az első széria a hellyel foglalkozott, a második a benne dolgozó karakterek érzelmeivel, akiknek rejtett skilljei szépen lassan bontakoznak ki. Pazar jellem- és karakterfejlődéseknek leszünk szemtanúi. Egy bisztró a hiperférfiasság terepe, olyan magatartásoké, amelyeket a társadalom a férfiakhoz rendel: gyors döntések, agresszió, erőszak hatalomgyakorlás, hierarchia, trágárság, ugratások, cinkosság, kontextuális kommunikáció, és a bármi áron való pénzszerzés. Ezek a maszkulin eljárásmódok szelídülnek meg Carmy séf alatt. A döntések utáni felelősségvállalás stressze nő majd óriásira, és bebizonyosodik újra, amit mindig is tudtunk, a főzés sokkal, de sokkal több, mint ételkészítés. Az állati pörgős első évad után tehát szelídebb fokozatra kapcsol a sorozat, több humor és irónia van benne, és sokkal több dráma. Dráma a javából, Shakespeare megnyalná mind a tíz ujját. A nagy mester örülne ha látná, a sok kreatív írásműhely, workshop, egyetemi stúdium, drámatankönyvek és forgatókönyvegyetemek nem voltak hiábavalók. Tulajdonképpen a mester műveit viszik tovább újragondolva. Testvérdráma (Carmy vs. Mickey), a Lear király női változata (Donna Berzatto), Hamlet variáció (Mickey vs. Lee bácsi), olyan a választék, mint egy jól felszerelt étteremben. Valaki vehetné a fáradságot, és kielemezhetné a Shakespeare recepciókat a sorozatban

bears2_04.jpeg

Jelenet a sorozatból. Jeremy Allen White (Carmy) és Ebon Moss-Bachrach (Richie)

A hatodik epizód a csúcspont, klasszikus flashback dramaturgia, íróiskolák vizsgadarabja: "Karácsony az asztal körül." Hogy néz ki egy sok szereplős ünnepi este, ha koncepcionális puccsot csinálnak belőle? A legnagyobb filmek jeleneteire gondoljunk, de ehhez még Fellini is kevés lenne, ez Tasnádi István színvonala. Kellettek hozzá A-listás színészek – szó se róla –, Jamie Lee Curtis (Donna Berzatto), Bob Odenkirk (Lee bácsi), Sarah Paulson, Oliver Platt és a többiek. A központi dráma ebben az évadban Carmy séfé – azon kívül, hogy közeleg az újragondolt bisztró megnyitása, amire egy lavór hitelt vettek fel –, és itt van az egyetlen hiba a sorozatban. Amikor az első évadról írtam, volt egy prekoncepcióm, Carmy-nak a második évadban lesz valakije, csak én egy kezdetben ellenszenves kétgyerekes anyát képzeltem el. Nem az én verziómat írták meg, pedig jobb lett volna. Behozták a "Nő, aki megtanítja érezni a férfit" karakterét, ami hiba volt. Claire (Molly Gordon) szabálytalanul viselkedik, telefonon hívogatja Carmy-t, nem veszi észre magát. Rácsatlakozik a férfi érzelmi perspektívájára, majd elolvad az igyekezettől, hogy megfeleljen, helytálljon, hogy az jöjjön le róla, mennyire lehet rá számítani, és mindent, de mindent megért. Kacagni való, ha nem lenne végső fokon tragikus. Rövid távon nagyon sikeres stratégia, de nem vezet sehova. Annyira abszurd, és kevés filmben van ennyire implicit módon kifejezve, miért felesleges az erőlködése. Ráadásul Carmy környezete el van olvadva a nőtől, ami megint a taszítás faktort erősíti. Nemcsak egy rossz kapcsolattól lehet szenvedni, hanem egy jótól is, épp az összetett emberi jellem és az élet bonyolultsága miatt. Paradox dolog, mégis így van. Én ennyire kreatív férfihisztit még nem láttam, mint amit a sorozat végén Jeremy Allen White vág le. Vágások, időzítések, karakterek, struktúra, zene (Bon Scott & AC/DC), készülő ételek hihetetlenül gyönyörű képei, de annyira, hogy az ember azonnal elszaladna cikóriáért a sarki zöldségeshez, narancságyra fektetné a lángrózsák felett, miután kitépte a kertből az összes rozmaringot tövestől, és a serpenyőbe dobta. Jön a harmadik évad jövőre. ∗∗∗∗∗

Bechdel-teszt pozitív

The Bear, S02, Christopher Storer, FX Productions

417721147_758712226284036_1335454351140148152_n.jpg

 

 

416726473_758744979614094_3765390825612983163_n.jpg

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://habszivacsszemle.blog.hu/api/trackback/id/tr1518205671

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
A gonosz fotelkritikus
süti beállítások módosítása