A gonosz kritikus

2024. május 18. 21:56 - Csintalan Jozefin

Challengers, 2024 – kritika

Luca Guadagnino filmje

Egy háromszög alapú narratívában besűrűsödik a dinamika, így lehet igazán átérezni a felek közötti puskaporos levegőt, azonban számos háromszög történetben lehet, a szerkezet lesz a legdrámaibb elem, nem a karakterek. Így van ez a Challengers című filmben is, és a rendező ezt a hiányosságot a tenisszel próbálta elütni.

A film kiválasztásának szempontja egyértelműen Josh O'Connor volt, ő játszotta a The Durrells, (2016) című sorozatban Lawrence Durrell-t, akinek a regényeinél művészibbet még nem olvastam, de vele kapcsolatban van a legnagyobb kognitív disszonanciám is – ami a magánéletét illeti –, de nem írom meg miért, mert nem akarom  felhúzni magam. Zendaya is érdekelt – ugyan, hogy fogják szexualizálni és látványosságot csinálni belőle, de kicsit bonyolultabb lett a képlet, talán mert Zendaya a film egyik producere. Ki tudja?

Van két srác: Art Donaldson (Mike Faist) és Patrick Zweig (Josh O'Connor) tizenkét éves koruk óta barátok, szobatársak, sporttársak, a sorrend nem annyira fontos, és versenyszerűen teniszeznek. A film jól artikulálja, amit a futball kapcsán is tudunk, a sporttevékenység közösségi élmény, elmejáték, kapcsolat más emberekkel, annak minden önfeledt vagy drámai együtthatójával.

Ez a két srác egy nap találkozik Tashi Duncen (Zendaya) teniszezővel, aki teljes mértékben kielégíti a standard szépségideált, rá is repülnek mind a ketten. A film állandó flash back-kel zavarja össze a nézőt, most akkor melyik szakasznál is járunk a szereplők életében? Szerencsére, Luca Guadagnino (1971) rendező élt a szokásos eszközökkel, amikor még mindenki fiatal és 2006-ban járunk, Zendayának hosszú a haja, amikor 2019-ben, akkor meg rövid. Mike Faist-nál is ezzel operáltak, fiatal kiadásban hosszú vörösesszőke lobonca van, de Josh O'Connor-t szerencsére békén hagyták, ő ugyanúgy néz ki tizenévesen is, mint harminc évesen.

challengers-anatomy1-jzpl-superjumbo.jpg

Mike Faist és Josh O'Connor

A film első látszatra egy szerelmi háromszög történet, vagy sportfilm, de igazából lírai tisztelgés a brotherhood*, a frenemy** és bromance*** különös hármasa előtt, sőt, a film azt mondja, a férfiak igazából egymásra vágynak, és ehhez a nők csak katalizátorok. Most éppen Zendaya. A sport legitimálja a férfi testek érintkezését – láttuk az öröm pillanatát –, Art és Patrick misszionárius pózban fetreng a földön egy megnyert páros meccs után: mi ez, ha nem szublimált szexus? Vagy a test felfedezésének narratívája (maszturbációs edukáció), és egy valóságos csókjelenet. (Filmnézői pályafutásom legerotikusabb vizuális élménye a Brokeback Mountin – Túl a barátságon, 2005 csókjelenete volt).

Luca Guadagnino specialitása a férfi homoerotizmus mindenütt jelenvalósága, nem nyilvánvalóságának láttatása, a homoerotikus késztetések természetesnek, de láthatatlanak való ábrázolása. (Az a természetes, ami kulturálisan rögzült). Emlékszik valaki a Call Me by Your Name – Szólíts a neveden, (2017) című filmjére? Valami ilyesmit hívott elő ott is. Ha Guadagnino filmjeit dekódoljuk, akkor a következőt mondja: a homoszexualitás tanult viselkedés, kulturálisan konstruált, akárcsak a heteroszexualitás. Az egyéni életút és szocializáció része, az élet különös, de nem különleges variánsa, és semmiképp nem genetika. Mert hogyan lehetne egy kulturális konstrukció veleszületett?

mike_faist_and_zendaya_and_josh_oconnell_in_challengers_insert_courtesy_mgm_amazon.jpg

Mike Faist, Zendaya és Josh O'Connor

Patrick Zweig figurája az érdekesebb, nem azért, mert autóban alszik, hanem mert ironikusabban tekint az életút narratívákra, és van valamilyen elképzelése a kapcsolatokról is. Zendaya figuráját sikerült a szokásos szép nő karakterén túlírni, nem kasztrálni, és bár igen manipulatív, van mondanivalója a világról. Rögtön eszembe jutott Sandra Hüller az Egy zuhanás anatómiája-ból, ugyanaz a megvilágosító hevület hajtja, és okosabb, mint a férfiak. A hármas felállást nem a személyiség dönti el, hanem a mérleg-elv, a szerelemnek semmi köze ahhoz, milyen vagy, nem rólad szól, hanem a másikról. Kihez van több közünk aktuálisan? Ki az, akiből most éppen a legtöbbet tudjuk kiaknázni? Zendaya-Tashi döntött, és majd látjuk, nem jól, de ez nem az ő hibája, senki sem Nostradamus saját életére nézve.

mv5bnmm2mzrlnmmtytk3yy00nznilwe3yjatzwq1zdc4oda3ztu3xkeyxkfqcgc_v1.jpg

Mike Faist és Zendaya

Az egyik jelenetben olyat kérdez Patrick-től, amit mindenkinek meg kellene már a legelején. "Mit gondolsz, mire van szükségem tőled?" Vagy, aki nem tudja, hogy szeretik-e, az mondja azt, amit Art, a férj Zendayá-nak a film legelején. "Szeretlek". Ha erre az a válasz, hogy "Tudom", akkor mindent megtudtunk, amit akartunk. Zendaya-Tashi és Patrick közötti párbeszéd is fontos része a filmnek. Lehet valaki egyszerre társ és tanítómester? Azért érdekes a kérdés, mert a társ egyenrangú viszony, míg a mester aszimmetrikus. A szerelem azonban sohasem egyenrangú, valaki mindig jobban szeret.

A filmipar mindig tárgyiasította a nőket, aminek azért lassan vége. Tavaly, a Cannes-i filmfesztiválon volt pár ennek a trendnek nekimenő film, és ha ez a Guadagnino film nem is teljesíti azt, amit a Szegény párák és az Egy zuhanás anatómiája  –, a nőt szubjektumként, nem csak spektákulumként tételezi. A férfiak két esetben lehetnek spektákulumok, ha teljesítménnyel kapcsolatos időtöltés közben látjuk őket, vagy a kifutón.

Sok néző dicséri a film zenéjét. Tényleg formabontó, szituatív, montázselvet követi, és főleg random, de egy biztos, Luca Guadagnino le sem tagadhatná olasz származását. A film utolsó percei a Holdra lépés élő közvetítésére hasonlít, vagy ami valószínűbb, a mester direkt a befogadói határt feszegette. Zendaya kifejezetten jó volt, Mike Faist új felfedezés, és hát a remekséges Josh O'Connor, akit nemsokára a La Chimera, 2023 című Alice Rohrwacher filmben fogok megnézni. 5/4

Bechdel-teszt negatív

* férfi testvériség

** barát, aki inkább ellenség vagy vetélytárs

*** szoros, de nem szexuális jellegű barátság férfiak között

GOLDEN GLOBE 2025 WINNER Best Original Score-Motion Picture

 

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://habszivacsszemle.blog.hu/api/trackback/id/tr5918407625

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
A gonosz kritikus
süti beállítások módosítása