A gonosz kritikus

2024. május 18. 21:56 - Csintalan Jozefin

Challengers, 2024 – Luca Guadagnino

Filmkritika

A háromszög alapú narratívákban besűrűsödik a dinamika, így lehet igazán átérezni a felek közötti puskaporos levegőt. Azonban számos háromszögesített történetben a szerkezet a legdrámaibb elem, nem a felek személyisége. Így van ez a Challengers című filmben is, és a rendező ezt a hiányosságot a tenisszel próbálta elütni.

A film kiválasztásának szempontja egyértelműen Josh O'Connor volt, ő játszotta a The Durrells, 2016 című sorozatban Lawrence Durrell-t, akinek a regényeinél művészibbet még nem olvastam, de vele kapcsolatban van a legnagyobb kognitív disszonanciám is – ami a magánéletét illeti –, de nem írom meg miért, mert nem akarom  felhúzni magam. Zendaya is érdekelt – ugyan, hogy fogják szexualizálni és látványosságot csinálni belőle, de kicsit bonyolultabb lett a képlet, talán mert Zendaya a film egyik producere. Ki tudja? Van két srác: Art Donaldson (Mike Faist) és Patrick Zweig (Josh O'Connor) tizenkét éves koruk óta barátok, szobatársak, sporttársak, a sorrend nem annyira fontos. Versenyszerűen teniszeznek. A film jól artikulálja azt, amit a futball kapcsán is tudunk, a sporttevékenység közösségi élmény, elmejáték, kapcsolat más emberekkel, annak minden önfeledt vagy drámai együtthatójával. Ez a két srác egy nap találkozik Tashi Duncen (Zendaya) teniszezővel,  aki teljes mértékben kielégíti a standard szépségideált, rá is repülnek mind a ketten. A film állandó flash back-kel zavarja össze a nézőt, most akkor melyik szakasznál is járunk a szereplők életében? Szerencsére, Luca Guadagnino (1971) rendező élt a szokásos eszközökkel, amikor még mindenki fiatal és 2006-ban járunk, Zendayának hosszú a haja, amikor 2019-rben, akkor meg rövid. Mike Faist-nál is ezzel operáltak, fiatal kiadásban hosszú vörösesszőke lobonca van, de Josh O'Connor-t szerencsére békén hagyták, ő ugyanúgy néz ki tizenévesen is, mint harminc évesen.

A film első látszatra egy szerelmi háromszög történet, vagy sportfilm, de igazából lírai tisztelgés a brotherhood*, a frenemy** és bromance*** különös hármasa előtt, sőt, a film azt mondja, a férfiak igazából egymásra vágynak, és ehhez a nők csak katalizátorok. Most éppen Zendaya van ebben a szerepben. Képileg hogyan oldotta meg Guadagnino? A sport legitimálja a férfi testek érintkezését – láttuk az öröm pillanatát –, Art és Patrick misszionárius pózban fetreng a földön egy megnyert páros meccs után. Szeretek okoskodni, ezért azt mondom, szublimált szexus. Vagy a  test felfedezésének narratívája (maszturbációs edukáció), és egy valóságos csókjelenet. (Még sosem írtam, de filmnézői pályafutásom legerotikusabb vizuális élménye a Brokeback Mountin – Túl a barátságon, 2005 csókjelenete volt). Luca Guadagnino specialitása a férfi homoerotizmus mindenütt jelenvalósága, nem nyilvánvalóságának láttatása, a homoerotikus késztetések természetesnek, de láthatatlanak való ábrázolása. (Általában az tűnik természetesnek, ami kulturálisan rögzült). Emlékszik valaki a Call Me by Your Name – Szólíts a nevemen, 2017 című filmjére? Valami ilyesmit hívott elő ott is. Ha Guadagnino filmjeit dekódoljuk, akkor a következőt mondja: a homoszexualitás tanult viselkedés. Kulturálisan konstruált, akárcsak a heteroszexualitás. Az egyéni életút és szocializáció része, az élet különös, de nem különleges variánsa, és semmiképp nem genetika.

variety-challengers-cover-story.webp

Mike Faist, Zendaya és Josh O'Connor

Patrick Zweig figurája az érdekesebb, nem azért, mert autóban alszik, hanem mert ironikusabban tekint az életút narratívákra, és van valamilyen elképzelése a kapcsolatokról is. Zendaya-Tashi figuráját sikerült a szokásos szép nő karakterén túlírni, nem kasztrálni, és bár igen manipulatív, van mondanivalója a világról. Rögtön eszembe jutott Sandra Hüller karaktere az Egy zuhanás anatómiája-ból. Ugyanaz a megvilágosító hevület hajtja, okosabb, érvelőbb, mint a férfi. A hármas felállást nem a személyiség dönti el, hanem a mérleg-elv, a szerelemnek semmi köze ahhoz, milyen vagy, nem rólad szól, hanem a másikról. Kihez van több közünk aktuálisan? Ki az, akiből most éppen a legtöbbet tudjuk kiaknázni? Zendaya-Tashi döntött, és látjuk, nem jól, de ez nem az ő hibája, senki sem Nostradamus saját életét tekintve. Az egyik jelenetben olyat kérdez Patrick-től, amit mindenkinek meg kellene már a legelején. "Mit gondolsz, mire van szükségem tőled"? Vagy, aki nem tudja, hogy szeretik-e, az mondja azt, amit Art, a férj Zendayának a film legelején. "Szeretlek". Ha erre az a válasz, hogy "Tudom", akkor mindent megtudtunk, amit akartunk. Zendaya-Tashi és Patrick közötti párbeszéd is fontos része a filmnek. Lehet valaki egyszerre társ és tanítómester? Azért érdekes a kérdés, mert a társ egyenrangú viszony, míg a mester aszimmetrikus. A szerelem azonban sohasem egyenrangú, valaki mindig jobban szeret.

A filmipar mindig tárgyiasította a nőket, aminek azért lassan vége. Tavaly, a Cannes-i filmfesztiválon volt pár ennek a trendnek nekimenő film, és ha ez a Guadagnino film nem is teljesíti azt, amit a Szegény párák és az Egy zuhanás anatómiája  –, a nőt szubjektumként, nem csak spektákulumként tételezi. Zendaya-Tashi a film egy jó részében nézi ugyande nem tárgyiasítja a férfiakat. A férfiak két esetben lehetnek spektákulumok, ha teljesítménnyel kapcsolatos időtöltés közben látjuk őket, vagy a kifutón. Sok néző dicséri a film zenéjét. Tényleg formabontó, szituatív, montázselvet követi, és főleg random, de egy biztos, Luca Guadagnino le sem tagadhatná olasz származását. A film utolsó percei a Holdra lépés élő közvetítésére hasonlít, vagy ami valószínűbb, a mester direkt a befogadói határt feszegette, mint én egy hatodikos fogalmazásban. Arra a kérdésre, hogy "Mit csináltál a nyáron?", egy kukoricalopás történetét írtam meg, amire a magyartanárom azt írta: "Elnyúlt, mint a rétestészta." Milyen rétes? Kukoricáról írtam. Zendaya kifejezetten jó volt, Mike Faist új felfedezés, és hát a remekséges Josh O'Connor, akit nemsokára a La Chimera, 2023 című Alice Rohrwacher filmben fogok megnézni. ∗∗∗∗

Bechdel-teszt negatív

* férfi testvériség

** barát, aki inkább ellenség vagy vetélytárs

*** szoros, de nem szexuális jellegű barátság férfiak között

 

 

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://habszivacsszemle.blog.hu/api/trackback/id/tr4918407625

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
A gonosz kritikus
süti beállítások módosítása