A gonosz fotelkritikus

2023. április 17. 09:27 - Csintalan Jozefin

Steiner Kristóf, Nimrod Dagan és az OnlyFans

Kritika

A történet keretezése az én olvasatomban, hogy Steiner Kristóf és Nimrod Dagan azért mentek fel az OnlyFans nevű pornó oldalra, hogy pénzt keressenek, de le akarják rázni a morális megítélés terhét, ezért jól hangzó dolgokba csomagolják.

“Egész életemben kutatom, hogy ki is vagyok én, mire vágyom, miben hiszek valójában, ugyanis ha nem vigyázunk, automatikussá válhat, hogy a társadalmi elvárásokhoz igazítjuk a saját vágyainkat.” (Steiner Kristóf)

Bizony, szabad akarat csak szubatomi szinten létezik, legalábbis a kvantumelmélet szerint. Kötött pályán mozgunk, mint a négyes-hatos villamos, de szabadon dönthetünk, melyik megállónál szállunk le. Szerencsére a társadalmi elvárásoknak való megfelelésben lett egy kis mozgástér, nőként nem kötelező férjhez mennem meghalt férjem testvéréhez, bejárónőként nem csinál fel a háziúr unokaöccse. Steiner alapvetően jóhiszemű, nem mások szemével néz önmagára, a világot individualista módon, egyének egymás közti szerződésének tekinti, imponáló a harmónia a kint és a bent között (limerence), izgalmas az aurája, de van pár dolog, ami kritikai berzenkedésre késztet pont azért, mert Steiner nagyon reflexív módon tudja kivédeni a szemrehányásokat. Mivel emblematikus figurája a bulvár újságírásnak, és aktív a Facebook-on, ezért kritikám párafelhője rajta csapódik le. Kristóf nem akar túlzottan igazodni társadalmi elvárásokhoz, de hogy mi számít túlzásnak, azt ő dönti el. Házasságot kötött nemrég, azaz éppen teljesített egy társadalmi elvárást, de melegként talán erősebb volt számára a társadalmi integritáshoz való jog. Lehet, épp a meleg házasságkötés aktusa volt revelatív. De aki egész életében önmagát akarja felfedezni, annak szenzitivitás-sznobériája van. Ha saját lelkének vizsgálata végül öncéllá válik, és fontosabb lesz mint a világ alakítása, az a bensőségesség gettójához vezet, idővel olyan üres lesz, mint a szakajtó, amiből Mariska néni a piacon már reggel hétkor eladta az összes tojást. Az OnlyFans a kiüresedés első jele.

"Nem keresünk vele milliókat, de nem is ez a cél - igazi “bevételünk” az OnlyFans 

aktivitásunkból az, hogy magunk rajzolhatjuk meg a határainkat, mások helyett..." (Steiner Kristóf)

Cseles dolog ez, a határok mindig ott lesznek, ahol akarjuk, akár naponta átrajzolhatjuk (viselkedési közgazdaságtan). Steiner Kristóf és Nimrod Dagan most átrajzolta őket, és szeretnék, ha a mosdatlan tömeg nem csinálna belőle erkölcsi kérdést, ezért mindent előhúznak a kalapból mint a béna varázsló. Mindenki olyan narratívát ad az életének, amilyet akar, de ha nyilvánosság előtt éli, el kell viselnie mások véleményét. Slavoj Žižek kortárs filozófus nem ismeri Steiner Kristófot, de mintha róla beszélne: "Legtöbbünk személyesen tapasztalta, hogy mennyire kellemetlen, amikor egy tekintélyes ember, akit mélyen tisztelünk, és akiről többet szeretnénk tudni, eleget tesz kívánságunknak, és bevon intimitásába, megosztva velünk legmélyebb traumáját – a vonzerő szétfoszlik, és mi szeretnénk elfutni." 

"Örülünk, hogy van egy felület, ahol bátran megmutathatjuk magunkat olyannak, amilyenek vagyunk. Az OnlyFansen  kiállhatunk a sokszínűség, a testpozitivitás és a szabadság mellett, ami a mentális egészségünk szempontjából is rendkívül fontos. A meztelenség és a szexualitás jelentése és jelenléte félrecsúszott napjainkban. Pedig mindenki meztelenkedik, szinte mindenki szexel, ezek az emberi létezés legősibb formái. Azt gondolom, rengeteg tragédia, trauma és szorongás köthető ezekhez a tabukhoz és az egészségtelen kommunikációhoz."                                            
   
Az van, hogy én ezt nem hiszem el. Nem ez az oka, ez csak jó ok. A sokszínűséget, a testpozitivitást, a szabadságot eddig is minden fórumon hirdették, még egy kiállás ide vagy oda, nem számítana. Szerintem komoly dilemmát okozott nekik, és a kognitív disszonanciát így oldják fel. Fura dolog a szabadság szót használni, amikor egzisztenciális kényszer van a háttérben és saját testük instrumentalizálása, hiszen a képekre és videókra nagyon sokan fogják kiverni. Steiner Kristóf és Nimrod Dagan kiárusítja az intimitást, a másikhoz való teljes és kölcsönös hozzáférés interpenetrációs aktusát. Az egymáshoz való kölcsönös hozzáférést most hozzáférhetőséggé prostituálják. Nem lehet egyszerű. Az intimitás privát, a szexualitás politikai, és abban áll Steiner Kristófék alapvető tévedése, hogy összekeverik a kettőt. Mi lesz az elinflált intimitással? Leköszön, mint egy öregedő tévébemondónő? Nem volt elég a testpozitivitásból az elhagyatott vízesésnél abban a fehér kis gatyában? Vagy a ritkuló haja feletti busongás egy WMN cikkben? Próbálna a hetven éves Özvegy Kolompár Jánosné a szegregátumból kiállni a sokszínűségért, azonnal elküldenék a vérzivatarosba a meztelen fotóival együtt. Itt nem szabadságról, meg sokszínűségről van szó, hanem fiatal és fehér férfiak kőkemény privilégiumairól. A meztelenkedés nem azonos a meztelenséggel. A meztelenkedés performatív, konstruált, külső tekintetre számító, és mindig van jelentése, ha Mariska néni mosakszik meztelenül a lavórban, annak nincs se jelentése se közönsége (legalábbis reméli). Steiner Kristófék ezzel szemben meztelenkednek, és ezt a gyakorlatot mindenki másnak is betudják. Szinte mindenki szexszel? Ezt csak a saját privilégiumaitól elvakult ember gondolja. A meztelenkedés és a szexszelés nem mindenkinek járó alanyi jog, hanem privilégium, ami éppen hogy kevesek kiváltsága, az a fajta, amit Kristófék gyakorolnak, még kevesebbeké. A szexnyomor sokkal jobban írja le a valóságot. Az OnlyFans is pontosan ezért működhet. Ha mindenki megfelelő szexpartnerhez jutna, nem lenne rá szükség. Önkéntes vagy önkéntelen cölibátusban élők: fogyatékosok, mozgáskorlátozottak, özvegyek, idős férfiak és nők, kamaszok, hajléktalanok, önmegtartóztató pedofilok, katolikus papok, elkerülő személyiségzavarban szenvedők, zárt osztályon élők, házasságban, párkapcsolatban lévők, tanyasiak, ágyhoz kötött betegek. Ők nem nagyon szexszelnek.
"Mi sosem küldtünk olyan képet senkinek, amin konkrétan szexelünk. Nem mintha elleneznénk ezt, oké, ha valaki szívesen csinálja, amíg konszenzuális. Ha idősebbek leszünk, lehet, hogy mi is mutatunk majd vadabb tartalmakat, akár évtizedekkel korábbról. Fontosnak tartjuk a szexuális edukációt, és ennek része az, hogy a szex mindenkié." (Nimrod Dagan)
Ha együtt lesztek még, tegyük hozzá. Ha a szex mindenkié, mért kell fizetni érte? Engem kifejezetten zavarna, ha Józsi bácsi befizetné az összeget, és naponta háromszor verné ki a nyári konyhában hurkatöltés közben, míg Mariska néni sorozatot nézne a kisszobában. Amikor megkérdezi, mit csinál Józsi bácsi olyan sokáig, azt mondja, edukálódik, mire Mariska néni azt hiszi, elromlott a hurkatöltő. 

"Amikor nyolcéves voltam, a HÉV-en utazva megkérdeztem az apukámat, miért van az, hogy a kukim időnként feláll. Azt felelte: „Ez természetes – olyankor történik a fiúkkal, ha egy csinos lány közelében vannak”. Elgondolkodtam: „De az enyém akkor áll fel, ha egy szép fiú van mellettem...”, papa pedig így válaszolt: „Nem baj az.”, megcirógatta a buksimat, s utaztunk tova. Anyámnak semmi aggálya nem volt azzal, ha meztelenül láttam őt. Simán megtörtént, hogy míg én a rágós papírból kimentett felnyalható tetoválást applikáltam magamra, ő szőrtelenített. A menstruációról sokkal korábban tudtam, mint a legtöbb lány osztálytársam, amikor pedig kiskamaszként serkenni kezdett a bozótos odalenn, megjegyezte: „Jé, már szőrös a kukid!”.? (Steiner Kristóf)

Nekem nem tetszik sem Kristóf, sem az apja szövege. Kirekesztő, tárgyiasító, utólag traumatizálja a nem csinos kislányokat és a nem szép kisfiúkat. Pont akkor, amikor már éppen testpozitívak lennének.

Ezek eredményeképpen pedig nem lettem pedofil, sem Élektra vagy Ödipusz-komplexusos, lettem viszont a meztelenséget és szexualitást nem démonizáló, érző lény. Millió okot tudnék felsorolni arra vonatkozóan, miért szeretek „villantani” a közösségi oldalaimon (és bármily hihetetlen, a céltalan provokáció nem tartozik közéjük), de a legfontosabb: hiszem, ha normalizáljuk az intimitást, a testiséget és a meztelenséget, kevesebb nyomorult lelkű, öngyűlölő ember végez roncsként az élet iskolájában, kevesebbeknek lesz szüksége nőket lealacsonyító, férfiakat tárgyiasító, valóságtól elrugaszkodott pornófilmeket nézni, és kevesebben küszködnének tévhittel: nem szépek, nem szexik, nem elég nagy a mellük vagy a farkuk, hisz' értenék, hogy nem csak azok mutathatják meg a testüket, akik úgy néznek ki, mint Barbie, vagy egy body builder. Sőt, meggyőződésem: kevesebb fizikai és verbális zaklatás történne, ha természetes kíváncsisággal és elfogadással kezelnénk a pőreséget...

Mit jelent, hogy "normalizálni az intimitást?" Ezen gondolkodom délután kettő óta. Az intimitás két ember közötti kapcsolat, nem a Facebook, az Instagram és az OnlyFans nyilvánossága. Azt jelenti, mindent felvállalhatok magamból, anélkül, hogy a másik ember fenyegetést jelentene. Megmutathatom felnőtt, szülői és gyermeki énemet, ahogy Eric Berne, a játszmaelmélet alkotója írta. Ők nem normalizálják, hanem éppen kiszervezik az intimitást, ehhez nem kell az OnlyFans, elég megnézni a közösségi oldalaikat, az "Így csókolok, ölelek, ráhajolok, érintek én" van a végtelenbe demonstrálva. Csintalan Jozefin a Nefelejcs utca háromból látja azt, ami ha normalizálva lenne, csak kettejükre tartozna. Érvelése további részében önmagát cáfolja, azt sorolja fel, amin ő is nagy elánnal munkálkodik, pornográfia, öntárgyiasítás, öngyarmatosítás, a kirekesztő beszéd recepciója. Nyomorult és öngyűlölő emberek nem azért vannak, mert keveset meztelenkedtek és szexszeltek. Ezek következmények, nem okok. A nyomorultság és frusztráltság oka társadalmi, és patriarchátusnak hívják. A kapitalista árufetisizmus és gazdaság állítja elő a standard szépségideálokat, és ezen nem fog változtatni Steiner Kristóf és Nimrod Dagan egyik közösségi oldala sem. Mint ahogyan a verbális és fizikai zaklatást sem a meztelenség fogja orvosolni, hanem a patriarchátus elleni elkötelezett és transzparens küzdelem. Milyen narcisztikus gőg kell ahhoz, hogy valaki égető társadalmi problémákat ennyire leegyszerűsítve, kizárólag a maga nézőpontjából magyarázzon. Persze, akinek kalapácsa van, az mindent szögnek néz. 

"A pár elsősorban profi fotósok által készített képeiket, valamint Nimi saját fotóit használja a felületen. A profiljuk ingyenesen megtekinthető, egyes tartalmakért 5–15 dollár közötti összeget kérnek. Az exkluzívabb, egyben nagyobb anyagi hasznot húzó fotók és videók privát üzenetben érhetők el, itt 20-tól akár 250 dollárig terjedhet egy-egy egyedi kérés teljesítése." (PR)

Mi lehet az "egy-egy egyedi kérés?" Fejen állva szopják le egymást vagy gyertyaállásban? Vagy a befizető nevét emlegetik, amikor elélveznek? Majdnem elfelejtettem, ők húzzák meg a határokat. Szóval, Steiner Kristóf és Dagan Nimród azt tesz, amit akar, ha nincs áldozatuk. De vajon, tényleg nincs? Sajnos, el kell viselniük a spektátort, aki szarik rá, mennyire esztétizálják és normalizálják a pornót ezzel a néptanítói hevülettel, és jó marketinggel. A pornográfia lábbal tapossa az emberi méltóságot, lélek, intimitás és párkapcsolat romboló, kiégetté és impotenssé teszi a férfiakat, eszközzé a nőket. Steinerék nem azt nézik, mivel okoznak örömöt, hanem hogy "mit vállaljanak be". (Rónai Dana nyomán). Ahogy Mariska néni mondaná, ha megcukrozzák a szart és felteszik a polcra, attól még nem lesz sütemény. 

340849430_1163613260953879_3580867666826325197_n.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://habszivacsszemle.blog.hu/api/trackback/id/tr118103244

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
A gonosz fotelkritikus
süti beállítások módosítása