Habszivacs Szemle

A gonosz kritikus

Oltalmazó ég (The Sheltering Sky), 1990 – kritika
Bernardo Bertolucci filmje

Az újranézett filmeken remekül lemérhető saját intellektuális fejlődésünk. Amit nem értettünk egykor, vagy éppen bosszantott, ma másképpen látjuk, amennyiben tényleg jutottunk valahova. A filmből annyira emlékeztem, hogy Debra Winger és a férje valahol Délen szenveleg, és halálosan unják egymást. 

Lehet, Paul Bowles regényében – belőle készült a film – hangsúlyos a házaspár krízise, de a filmben egyáltalán nem ennyire egyértelmű, hogy erre a motívumra húzzunk rá mindent. A házasság tényleg katalizátora egy csomó dolognak, de nem ez a mondanivalója a filmnek, ez csak a témája, amin keresztül megjelenik pár fontos egzisztenciális és mentális kérdés, például a házasságon belüli magány, vagy a társfüggőség. Nem arról van szó, hogy Kit Moresby (Debra Winger) és Port Moresby (John Malkovich) – igen, úgy hívják, mint Pápua Új-Guinea fővárosát – kiüresedtek és újra egymásra akarnak találni. Ez csak egyik árnyalata a filmnek.

Nincs az a házasság, ami tíz év alatt ne jutna valahonnan valahová. Két kodependens egyénről van szó, akik kölcsönösen függnek egymástól. Egyikük, vagy mindkettőjük viselkedési függőségben is szenved, travel addikcióban, kóros utazási mániában. Wanderlust, azaz állandó vágyakozás, erős késztetés a világjárásra és a kalandozásra. Valószínűleg a férj addikciója, melyre idővel rácsatlakozott a felesége is. Utazónak tartják magukat, nem turistának, és persze, mindig mások a szörnyűek.

A nő hátország, projekciós felület, segítő, szükségletek kielégítője, és mint ilyen, nélkülözhetetlen. A férfi elfogadja ezt, azaz használja a nőt. Bernardo Bertolucci háromszög alapúvá teszi a történetet – ménage a trois –, az egyik legjobb elbeszélői dinamika, gondoljuk a sok példa közül, a Sophie választ (1982) című filmre. Kit, Port és George Tunner (Cambell Scott) együtt érkeznek meg Délre, egy közelebbről meg nem határozott afrikai országba, amiről annyit tudunk, hogy francia gyarmat. Kit dependenciája tünet, fájdalom van mögötte, ki is mondja, de nem figyel rá senki.

Önreflexiója kimerül abban, mit nem tud megtenni: nem tud dönteni, fél a magánytól, nem kellett volna megszületnie, nem tudja, hol szeretne élni, nem tud saját érzéseihez kapcsolódni, nem tud érett, autonóm felnőttként viselkedni. Port a férje, passzív agresszív, illúziók rabja, hol a múlté, hol a jövőé. Az elképzelt élet metaforái érdeklik csak. George Tunner, aki velük utazik – egy darabig – a házaspárral ellentétben mentálisan egészséges, semmilyen illúziónak nem rabja, a valóság érdekli, de nincs elég hatása Kit-re, aki megérzi benne az autonómiát, a játszmamentességet, ezért menekülőre fogja.

287.jpg

Jelenet a filmből

Ha egy író vagy filmszerző Délre vezeti a szereplőit, annak jelentése van. A Dél a psziché metaforája, a tudatalatti sötétsége, a félelmek és a vágyak helyszíne. Gondoljunk E.M. Forster Út Indiába (1924) című regényére, ahol a barlangok jelentések egész hálózatát hozza létre, vagy Joseph Conrad látnokaira Fekete-Afrika mélyéről, H.D. Lawrence utazóira, Hemingway vadászaira, Lawrence Durrell libertinusaira az Alexandriai négyes-ből, vagy Kerouac hipsztereire. Kit és Port ámokfutást hajt végre a sivatagban: nyers találkozások a tudatalattival, az üresség megtapasztalása, majd idővel a civilizált psziché és test szétesése is.

Kit és Port tehetős New York-i polgárok, akik mentális és kognitív problémáikat mindenhova cipelik, úgy, hogy közben egy kicsit sem tisztelik mások kultúráját. Port például imaidőben simán átgyalogol a szőnyegeken, miközben semmitmondó beszélgetést folytat egy szintén utazó pár egyik tagjával (anya-fia patológiás kettőse) arról, milyen unalmas helyen vannak. Nem zavarja őket egy, a vallását éppen gyakorló muszlim férfi jelenléte sem. A filmet lehetne a gyarmattartó-gyarmatosított nézőpontjából is elemezni, hiszen 1947-ben vagyunk, két évvel a második világháború után. (Algéria függetlenségére még tizenöt évet kellett várni). A házaspár egymást használja ebben a kodependens rendszerben, ezért nem meglepő a más országok felé mutatott patológiás tiszteletlenségük sem.

"Nekem a szerelem az jelenti, téged szeretni. Soha nem lesz más" – mondja Port a feleségének. Ilyet csak olyan ember mond, aki teljesen negligálja a jelenidőt, a valóságot, és álomvilágban él. De miért szereti ezt a nőt, akiről az égvilágon nem tudunk semmit, csak azt, hogy írt egyszer egy sikeres színdarabot? A befogadó nyomát sem látja ennek a nőnek. Ki ez az ember? Mit szeret? Miben hisz? Melyik politikai oldalt preferálja? Mik a prioritásai? Hisz Istenben? Mit gondol a muszlim kultúráról? Mit gondol a házastársi hűtlenségről? Egyáltalán nem beszélgetnek egymással, ahol ez kiderülhetne. Kinek drukkolt a második világháborúban? Bár Port hal meg tífuszjárványban (metafora, a gyarmaton a tífusz olyan, mint a tél Oroszországban, több ellenséget öl meg, mint a katonák), Kit viszont már eleve halott, hiszen képtelen a személyes fejlődésre, és párként is képtelenek voltak rá. És ennek a minimalista filmnek ez a lényege. A fejlődésképtelenségbe halunk bele, nem a tífuszba meg a sivatagi szélbe. 5/4

Oltalmazó ég, Bernardo Bertolucci, 1990

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://habszivacsszemle.blog.hu/api/trackback/id/tr7318273517

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Habszivacs Szemle

Több, mint kritika

Friss topikok

  • Puller István: Sosem szabad pusztán a címre alapozott prekoncepciókkal élnünk, mert bizonyos alkotások esetében s... (2025.02.25. 15:35) The Brutalist (A brutalista), 2024 – kritika
  • gigabursch: 100 mrd légy nem tévedhet! Egyen mindenki tehénszart! A zenéje a zenétől messze áll. Fridi meg ol... (2024.05.27. 16:07) Azahriah 2.0 – Friderikusz Podcast
  • MrsCamelot: A cikk vicces, bár azért inkább hülyeség. Ez egy nyaraló. És abból nagyon izgalmas. Pont úgy van k... (2023.10.24. 09:41) A felfedezés kiváltság – enteriőrkritika
  • ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Nagy baromság volt ez a beszélgetés. Puzsér láthatóan össze-vissza beszélt pár ügyet leszámítva. (2023.05.15. 13:49) A felkérdezés napja
  • Sztravinszka: Nagyon jó írás. Sokáig nem tudtam magam rávenni, hogy megnézzem a filmet, mert éreztem, hogy elemi... (2022.08.13. 09:18) The Tinder Svindler, 2022 – kritika

Címkék

Abbas Kiarostami (1) Ábris és az azúrkék patkány (1) Ahol a folyami rákok énekelnek (1) American Fiction (1) Anora (1) Árulók. Gyilkosság a kastélyban (1) Árulók – Gyilkosság a kastélyban (1) Ásatás 2021 (1) Azahriah (1) Az almafa virága 2023 (1) Az év novellái 2023 (1) Az év novellái 2024 (1) A brutalista (1) A felfedezés kiváltság (1) A látogatás (Speak No Devil) (1) A lepel (The Veil) (1) A nagy Gatsby (1) A nomádok földje (1) A renitens (1) A szenvedély íze (1) A tökéletes pár (1) Babygirl (Jókislány) (1) Bakács Tibor (1) Bartók Imre (1) Bergman szigete (1) Beszélgetéskritika (1) Black Rabbit (1) Bozó Szabolcs (1) Cabin Pressure (1) Caught Stealing (1) Celine Song (1) Cementkert 1993 (1) Christian Bale (1) Csajok (Girls) (1) Csernus Imre (1) Csernus vs. Molnár Áron (1) Darren Aronovsky (1) Direkt terápia (1) Disclaimer (Cáfolat) (1) Edgar Allan Poe (1) Egy szobalány vallomása (1) Egy zuhanás anatómiája (1) Elfogy a levegő (1) Enteriőrkritika (3) Érdekvédelmi terület/ The Zone of Interest (1) Eretnek (1) Erőss Zsolt (1) És egyszer csak.. (1) Étteremkritika (1) Fábián Marcell és a táncoló halál (1) Fatal Attraction (1) Fehér zaj (1) Fekete nyúl (1) Fekete pont (1) Feldmár András (1) Filmkritika (37) Fliegauf Gergely (1) Frici és Aranka (1) Friderikusz Podcast (1) Futni mentem (1) Gerencsér-Szegezdi Gabriella (1) Gulyás Márton (2) gyerekkönyv kritika (1) Hajdu Szabolcs (1) Hallgatlak (2) Hász Róbert (1) Hiányod maga a sötétség (1) Hiteles másolat (1) Ida regénye 2022 (1) Interjú (1) Január 2. (1) Jeanne du Barry (1) Jón Kalman Stefánsson (1) Jótanácsok az élethez (1) Kadarkai Endre (3) Kajdi Csaba (1) Kálmán-nap (1) Kék róka (1) Kék szajkó (Blue Jay) (1) Kemény Lili (1) Kemény Lili Nem (1) Kemény Lili Nem című könyvéről (1) Konklávé (1) Könyvbemutató (1) Könyvkritika (3) Kopogás a kunyhón (1) Kritika (4) Kun Zsuzsa (1) La la Land 2016 (1) Lefkovicsék gyászolnak (1) Lena Dunham (2) Lior Raz (1) Luca Guadagnino (1) M.Night Shyamalan (1) Magasságok és mélységek (1) Magyarázat mindenre (1) Maïwen (1) Materialists (1) Megan Stalter (1) Megsemmisülni (1) Mester Tamás (1) Mia Hansen-Løve (1) Michel Houellebecq (1) Mi az élet értelme? (1) Működő test (1) Műsorkritika (4) Nanny (1) Nimrod Dagan (1) Nőszintén (1) Novella (1) Novellakritika (1) Obsession (1) Off Road (1) Oltalmazó ég (1) OnlyFans (1) Paolo Sorrentino (1) Parádé (1) Parthenopé – Nápoly szépe (1) Partizán (2) Partizán POP (1) Past Lives (1) Pearl 2022 (1) Perfect Days/ Tökéletes napok (1) Philip Roth (1) Podcastkritika (1) Puzsér Róbert (1) Queer (1) Rachel Cusk (1) Rajtakapva (1) Ripley 2024 (1) Rose 2022 (1) Rotem Sela (1) Sávolt Karolina (1) Sean Baker (1) Short story (2) Small Things like These (1) Soma Mamagésa (1) Someone Like You (1) Sorozatkritika (19) Standing Up 2022 (1) Steiner Kristóf (2) Stőhr Gréta (1) Szabó Péter (1) Szentandrássy Hédi (1) Szentesi Éva (1) Szerethető (Elskling) (1) Szex és New York (1) Tár 2022 (1) Tasnádi Péter (1) The Bear 1. évad (1) The Bear 2. évad (1) The Beast in Me (1) The Crowded Room (1) The Darkness (1) The Girlfriend (1) The Idol (1) The Pale Blue Eye (1) The Patient (1) The Tinder svindler 2022 (1) This is Going to Hurt (1) Too Much (1) Ügyvéd a pályán (1) Vészits Andrea (1) Vilmányi Benett (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása