A gonosz fotelkritikus

2022. december 28. 11:00 - Csintalan Jozefin

The Investigation (A nyomozás), 2020

Sorozatkritika

 

"Európában, jelenleg nincs a hagyományos naturalista értelemben vett új hullámos irányzat, ami persze nem jelenti azt, hogy ne volnának aktuális társadalmi kérdésekkel foglalkozó filmek, de sehol sem mutatkozik olyan közös szellem, amely a naturalista formaelvet aktuális társadalmi kérdések tárgyalásának érvényes keretéül tudná használni.” így értékel 1986-ban Kovács András Bálint egy harmincöt évvel ezelőtti Filmvilágban.

Na most szerintem ez a helyzet 2021-re alaposan megváltozott. A produkciós cégek, streaming szolgáltatók (Netflix, Apple Originals, HBO, stb.) ontják magukból a sorozatokat (különböző színvonalon), de a legtöbbnek van egy markáns attribútuma, mindegyik a mai korszellemre (is) reagál. Nincs a társadalomnak olyan szegmense, amelyre ne új módon reagálnának, mint annak idején az a bizonyos új hullám. Újszerű tematikákkal, viszonyulásokkal és látásmódokkal, társadalomkritikus hangokkal árasztják el a tömegkultúrát. Minden van, mint a keleti bazárban, és ez jó. Mikor volt az új hullám bármelyik filmjében fókuszba állítva egy idős nő, aki évtizedekig festett, aztán nyolcvan valahány éves korában szerveznek neki először Manhattan szívében retrospektív kiállítást egy menő galériában? (Love Life 2020 HBO Max) Melyik új hullámos filmben van a főszereplő fehér középosztálybeli nőnek ázsiai, majd fekete „ő az igazi” csávója? (Love Life 2020, HBO Max). Mikor volt bármelyik bűnügyi sorozatban olyan, hogy ne az elkövető lett volna érdekes, hanem a már beszélni nem tudó áldozat? (The Investigation, HBO Max) Szóval, mintha 2021-re elsősorban a sorozatok hordoznák a szociológiailag-kulturálisan újszerű mondanivalót. Ez az igazi új hullám? Persze sok ellensége van a woke kultúrának, a politikailag korrekt beszédnek, és az ezt vizuálisan megtámogatott tartalomnak. Van, aki egyenesen be van oltva ellene. Nem baj.

A nyomozós-gyilkosos sorozatok fordulópontja 2021-ben minden bizonnyal a The Investigation című sorozata lesz, ahol még arra is figyeltek, hogy ne az áldozatot – akárhogy is, de mégis stigmatizáló – nemi erőszak kifejezést használják, hanem a hatalom szóval írják le a lényegét. Dánok.

Képzeljük el azt az helyzetet, hogy újságíróként Kínába készülünk a párunkkal – egy ideig ott fogunk élni –, és éppen búcsú bulit rendezünk a barátainkkal. És akkor megszólal a telefonunk. Mégis igent mondott valaki egy interjúra, aki addig elutasított. Persze, hogy lelépünk, azt mondjuk, sziasztok, majd jövök, a munka az első. Sajnos ebben az esetben az utolsó is.

e8351aeb4d65d87630bc16a0d19336be1a20ac1d9af3332f0aea37be15a881e8_ri_ttw_sx720_fmjpg.jpeg

Jelenet a filmből

2017 augusztus 10-én Kim Wall (1987) svéd újságírót brutális kegyetlenséggel megölte egy beteges, szadista szexuális fantáziáinak ellenállni nem tudó koppenhágai mérnök, aki szabadidejében feltalálónak képzelve magát, tengeralattjárót, meg meg más efféle szerkezeteket tákolt össze. Vele akart riportot készíteni Kim Wall, mielőtt elmegy Kínába. Az eset természetesen bejárta a világsajtót és követte a dán nyomozók minden rezdülését.

A dánokat szokták szeretni, nem véletlenül. A világ hatodik legjobb országa, és szinte hihetetlen, de nincsen egyetlen dán korona államadósságuk sem, és nagyszerű filmeket és sorozatokat készítenek.

A The Investigation 2017 augusztusától 2018 elejéig követi a nyomozást, és itt tényleg szó szerint kell érteni, hogy a nyomozást, mert sem a Jens Møller Jensen (Søren Malling) vezeti a nyomozást. Søren Mallingot a Forbrydelsen című dán sorozatból ismerhetjük – többek között. Egyszer azt írtam, az eszköztelen színészi munka Mads Mikkelsen védjegye, de alaposan tévedtem, persze akkor még nem láthattam Søren Mallingot. Sem a gyilkost, sem az áldozatot nem mutatják meg, ez a teljesen újszerű a dologban.

Egészen elképesztő, nem lehet leírni, ezt látni kell. Az ember szinte ingert érez, hogy a hátralévő életét ilyen szenvtelen arccal élje le. Lehet, a dán nyomozók mind ilyenek, annak idején Sofie Gråbøl is pont ilyen lárvaarccal fülelte le a gyilkost a Forbrydelsenben, ahol Søren Malling a kollégáját játszotta. De nem csak szenvtelenség kell ide, hanem elképesztő terhelhetőség is, itt nincs nyolctól négyig munkaidő, meg a tízórai szalámis zsömle elmajszolása facebookozás közben a fűtött irodában, és félórás kávéautomatás beszélgetés valamelyik nehéz sorsú kollégával a folyosón. Különösebb karizma nélküli, attraktív külsőt teljesen nélkülöző nyomozók vannak, nincs egyetlen melírozott hajat dobáló, magassarkúban tipegő, bonmot-kat dobáló szexbomba nyomozó, hanem van Maibritt Porse (Laura Christensen), aki olyan jelentéktelen, hogy kétszer kell ránézni, hogy egyszer észrevegyük, csakhogy éppen ő lesz az, aki időt, fáradságot nem kímélve az ezerszer átnézett aktában azért csak találni fog valamit, ami mindent megváltoztat. Szóval teljesen hétköznapi emberek, akiknek van egy feladatuk, olyan nyomozati anyagot adni az ügyész kezébe, hogy az be tudja bizonyítani, ami történt, az szándékos, aljas indokból, előre eltervezett emberölés volt.

Az elkövetőt egyébként 2018 áprilisában életfogytiglani börtönbüntetésre ítélték, de csak 2020-ban vallotta be, hogy ő volt, a tárgyaláson még végig tagadott. 10/10

Bechdel-teszt negatív

The Investigation, dán dráma sorozat HBO Max

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://habszivacsszemle.blog.hu/api/trackback/id/tr7618011948

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
A gonosz fotelkritikus
süti beállítások módosítása